Flin – Lessuggesties 2020

Bij Flin of de verloren liefde van een eenhoorn, genomineerd voor de Woutertje Pieterse Prijs 2020, is onderstaand lesmateriaal ontwikkeld door Caroline Wisse en Loes Peters. Er is ook een pdf beschikbaar.

In de algemene lestips vind je tips over hoe je kunt praten over boeken met kinderen. De tips hieronder zijn bedoeld voor kinderen, om zelf uit te werken.

Over het boek
Flin groeit op in het bos, ver van de wereld van de mensen. Hij wordt grootgebracht door twee arenden, en van de tweehoofdige dwerg Mono leert hij overleven in het bos. Als die hem over de mensen vertelt, is Flin opgetogen. Er zijn dus meer wezens zoals hij! Ondanks alle waarschuwingen van de dwerg gaat hij naar hen op zoek. Henry Lloyd schreef een zinderend, tijdloos verhaal over jaloezie, vriendschap en beginnende liefde. En over de vraag wat het inhoudt om een mens te zijn.

Flin of de verloren liefde van een eenhoorn is uitgegeven door Querido en (online) te koop bij je lokale boekhandel. Je kunt hier de eerste hoofdstukken lezen.

Opdracht 1: Zweven tussen de bomen
Geschikt voor leerlingen van groep 4 en 5

Flin groeit op in een arendsnest en voelt zich anders dan zijn ouders. Hij is roze, slungelig en heeft geen veren. Hij ziet zijn ouders iedere dag vliegen en zweven in de lucht en wat zou hij dat ook graag willen leren. Hoewel hij uiteindelijk leert huppelen en daar veel beter en sneller in wordt dan de andere dieren in het bos, blijft zijn droom toch op een dag tussen de bomen te kunnen zweven. Stel je voor dat Flin op een dag zou kunnen vliegen. Waar zou hij naartoe vliegen? Hoe zou een dag uit het leven van Flin er dan uitgezien hebben? Zou Flin daar ook nieuwe vrienden hebben gemaakt? Schrijf hier een dagboekverhaal over.

Opdracht 2.1: Brainstorm
Geschikt voor leerlingen van groep 4, 5 en 6

Wat weet je door het lezen van het boek over het leven in de natuur? Maak een mindmap met alles wat je over het onderwerp weet. Je haalt je informatie uit het boek en je mag er ook dingen bij schrijven die jij al over de natuur weet. Gebruik hiervoor in je mindmap twee kleuren: een voor de informatie uit het boek en een voor jouw voorkennis.

Bedenk nu vragen die je nog bij het onderwerp hebt en zoek naar antwoorden op het internet of in boeken in de (online)bibliotheek. Schrijf alle antwoorden die je hebt gevonden in je mindmap met een andere kleur dan de twee kleuren die je al gebruikt hebt.

Opdracht 2.2: Op onderzoek
Geschikt voor leerlingen van groep 6

Stap 1: Ontwerpfase
Bedenk een onderzoeksvraag bij het onderwerp ‘natuur’ waarvan je het antwoord niet zomaar op internet kunt vinden, maar waarvoor je echt op onderzoek moet uit gaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een vraag waarvoor je een interview af moet nemen of waarbij je informatie uit verschillende bronnen moet halen om tot een antwoord te komen.

Tip: Denk als onderzoeksvraag aan vragen als:

  • Hoe overleef je in de wilde natuur?
  • Wat kun je eten in de natuur?
  • Hoe houd je wilde dieren op afstand?
  • Welke organismen kom je tegen?
  • Welke planten, struiken en bomen kunnen van pas komen en bij welke moet je uit de buurt blijven?

Mijn onderzoeksvraag:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Stap 2: Planningsfase
Werk je onderzoek samen met je vader of moeder uit in een planning en spreek af hoe vaak je aan deze opdracht kunt werken. Bedenk ook wat en wie je nodig hebt om je onderzoek uit te voeren.

Tip: in de pdf vind je een planning en materialenlijst.

Stap 3: Uitwerkingsfase
Ga aan de slag met je onderzoek!

Stap 4: Presentatiefase/evaluatiefase
Werk de resultaten en het proces van je onderzoek uit in een presentatievorm. Je kunt kiezen uit onderstaande presentatievormen, maar je mag natuurlijk ook zelf iets verzinnen!

Kies uit: powerpoint, blog, korte film, verhaal, werkstuk, tekening, poster, vlog

Naar boven