Bij Brons, genomineerd voor de Woutertje Pieterse Prijs 2020, is onderstaand lesmateriaal ontwikkeld door Caroline Wisse en Loes Peters. Er is ook een pdf beschikbaar.
In de algemene lestips vind je tips over hoe je kunt praten over boeken met kinderen. De tips hieronder zijn bedoeld voor kinderen, om zelf uit te werken.
Over het boek
Dit boek gaat helemaal over brons, met als grootste mysterie: waarom gooiden de mensen in de bronstijd het meest waardevolle dat ze hadden weg? Linda Dielemans, zelf archeologe, schreef dit boek in samenwerking met de archeologieprofessor David Fontijn. Informatie over brons wordt afgewisseld met verhalen, waarbij de illustraties van Sanne te Loo de bronstijd tot leven wekken.
Brons is uitgegeven door Fontaine Uitgevers en (online) te koop bij je lokale boekhandel. Hier kun je vast het eerste hoofdstuk lezen.
Opdracht 1.1: Brons op papier en in 3D
Geschikt voor leerlingen vanaf groep 4
Je weet nu heel veel over brons. Vroeger maakten ze veel voorwerpen van brons als sieraden, gereedschap en oorlogsgerei. In die tijd kon men nog geen tekeningen maken. Nu kunnen we dat wel. Kun jij bronzen voorwerpen tekenen uit die tijd? Kies een voorwerp uit, teken deze en maak het voorwerp van klei. Jouw tekening dient als handleiding.
Opdracht 1.2: Creatief met brons
Geschikt voor leerlingen vanaf groep 4
Ontwerp en teken zelf een sieraad, een gereedschap en een oorlogsgerei.
Opdracht 2: Sprookje
Geschikt voor leerlingen in groep 7 en 8
Je hebt het informatieve boek Brons gelezen. Jij gaat deze informatie nu omzetten in een sprookje. Je moet zelf je personages bedenken, het verhaal verzinnen en de tekeningen maken. Dit zet je allemaal om naar een storyboard. Het onderwerp moet brons zijn.
Het boek Brons dat je hebt gelezen is geschikt voor kinderen vanaf groep 5. Jouw sprookje moet geschikt zijn voor kleuters dus gebruik niet teveel tekst, moeilijke of heftige woorden. En houd het verhaal kort.
Tip: Bekijk op YouTube hoe je een storyboard maakt.